“Nawróćcie się do Mnie całym swym sercem przez płacz, post i lament”.
“Strzeżcie się, żebyście uczynków pobożnych nie wykonywali przed ludźmi po to, aby was widzieli”.
Środa
popielcowa – początek Wielkiego Postu, czasu zwanego “mocnym czasem” w
roku liturgicznym. Bóg jest łaskawszy w tym czasie nawrócenia i pokuty.
Człowiek – jak słyszeliśmy – bardziej otwiera swoje serce, swój umysł na
Boże działanie, a uczynki swe, te najlepsze, bo takie chcemy wykonywać w
tym świętym czasie, mają być ze względu na Boga wykonywane, choć duszom
służą.Tego, co prawe, uczciwe, nie należy czynić jedynie dlatego, że ktoś na nas patrzy i doceni nasze starania. Ważna jest intencja, z jaką czynię to, co słuszne i sprawiedliwe. Pismo św. mówi: "żeby się Bogu pokazać (podobać), nie zaś ludziom". Nie należy czynić dobra w celu bycia oglądanym przez ludzi. Okazując pomoc drugiemu, nie powinienem równocześnie dawać znaki innym, czy trąbić przed sobą, w celu zwrócenia uwagi. Takie postępowanie jest obłudą. Intencją moją nie jest najpierw nieść pomoc potrzebującym, lecz promocja własnej osoby. Obłuda, to taka postawa, w której robię wrażenie, że pomagam drugiemu. Nie chodzi w tym o dobro potrzebującego, lecz o uznanie dla dającego. Obłuda jest znakiem wewnętrznego rozdarcia człowieka. To, co czyni zewnętrznie, nie jest spójne z tym, co przeżywa w swoim wnętrzu. Synagoga, kościół, wspólnota wierzących jest miejscem obecności również ludzi obłudnych, chcących zyskać podziw i uznanie.
Dający, nie powinien oczekiwać na uznanie. Jeśli ono będzie, Bóg niech będzie uwielbiony; jeśli go nie ma, "słudzy nieużyteczni jesteśmy, zrobiliśmy to, co powinniśmy wykonać", niech Bóg będzie uwielbiony. Człowiek lubi być chwalonym. Wielu, jak się wydaje, nie potrafi żyć bez tak okazywanej formy uznania, pocieszenia, poklasku. To, co w człowieku jest godne chwalenia, ma swojego adresata w Bogu. Nie należy bronić się, gdy człowiek jest chwalony; nie oburzać się, gdy inni tego nie czynią, w stosunku do mnie. Człowiek dostrzegający w innym dobro i szczerze sygnalizujący swoją radość i podziw, uczy się widzenia dobra i podziwu nad jego pięknem. Może tak być, choć nie musi, że istnieje możliwość przejścia od pochwały należnej człowiekowi, do chwalenia Boga.
Nasza dobroć, pomaganie innym, powinno być otulone tajemnicą. Prawdą jest, że i tak się to się ujawni. Bóg objawia, odsłania ludzi dobrych. Oni sami nie powinni troszczyć się o to. Ich dążeniem powinno być angażowanie się w czynienie dobrze wszystkim. Nasuwa się takie skojarzenie: dobroć, dawanie jest podobne do ziarna ukrytego w roli. W ukryciu dobro dojrzewa, pomnaża się, aż do czasu ujawnienia swojego piękna. To, co w ukryciu, jest dla Bożych oczu. On, który jest sprawcą dobra w człowieku, decyduje o tym, kiedy ono będzie dla ?nakarmienia wielu?
Za
chwilę poświęcimy popiół, którym zostaniemy posypani. I tak się dzieje,
jak długi i szeroki świat katolicki, chrześcijański. Zresztą obrzęd
posypywania popiołem, to nie tylko zwyczaj katolicki; również w innych
kulturach, religiach taki obrzęd się spotyka.
Dlaczego
mamy być posypani popiołem? Dlatego, żeby usłyszeć lepiej: “Nawracajcie
się i wierzcie w Ewangelię”, albo inaczej: “Prochem jesteś i w proch
się obrócisz”.
Środa
popielcowa, popiół, przypominają nam kruchość naszej człowieczej
natury, zwłaszcza gdy nie chcemy nawrócenia; zwłaszcza gdy nie czynimy
pokuty, która nam przybliża nawrócenie. Kruchość człowieka, której
doznajemy, tej fizycznej, psychicznej, duchowej, czasem także moralnej.
Ale brzmi mocno przesłanie Kościoła: “Nawracajcie się i wierzcie w
Ewangelię”. Zatem, środa popielcowa, wraz z obrzędem posypania popiołem,
to również czas przypomnienia o wielkiej mocy człowieka nawróconego;
człowieka, który żyje odkupieniem, który idzie ścieżką zbawienia;
człowieka zjednoczonego w różnoraki sposób z Jezusem Chrystusem.
W
tym czasie chcemy być dobrymi. Słyszeliśmy, jak Chrystus zachęca nas,
by wszystko co czynimy było dyskretne, bo Ojciec, “który wszystko
widzi”, również widzi i osądza nasze czyny. Zatem, jak rzekliśmy już,
chcemy myśl swoją u początku tego Wielkiego Postu przede wszystkim ku
Bogu skierować i liczyć się z Bogiem, który kocha nas i każdego
człowieka, i bardzo nas namawia, abyśmy włączyli się intensywnie w tym
świętym Poście w Jego miłość wobec wszystkich, czyli wobec każdego.
Rozpoczynamy
tą Środą Popielcową Post. O czym on ma nam przypominać? O wielkiej
solidarności z ubogimi. Mamy więc szukać okazji w tym Wielkim Poście,
aby pomóc potrzebującemu, uboższemu od nas, owszem – materialnie także,
ale również, a może przede wszystkim ubogim duchowo, by ich podprowadzić
ku szczytowi nawrócenia.
Post.
Powie Chrystus: “Nie samym chlebem żyje człowiek, ale każdym słowem,
które pochodzi z ust Bożych”. Po to jest Post też, by nam przypomnieć o
konieczności dobrego kontaktu ze słowem Bożym; o konieczności dobrego
kontaktu z Bogiem. Czas dobrej modlitwy, której nie powinno zabraknąć z
dnia na dzień w naszym życiu, zwłaszcza w tym Wielkim Poście. “Nie samym
chlebem człowiek żyje” – słowem Bożym, Eucharystią, modlitwą. Dlatego
chcemy święte życie wieść, by mieć śmiały przystęp do ołtarzy Pańskich, i
karmić się Ciałem Pana naszego, Jezusa Chrystusa.
I
wreszcie Post, który zaczynamy teraz, jest znakiem zewnętrznym naszej
sytuacji wewnętrznej. Jeżeli będziemy pilnować słowa Bożego, modlitwy,
kontaktu z Ołtarzem, to znaczy, że wewnętrznie jesteśmy “posprzątani”,
jesteśmy ludźmi porządku takiego, jakiego domaga się Święty Duch Boży.
Gdy zaś będzie brakować dobrych czynów wobec sióstr i braci, i owego
pamiętania wciąż, że “nie samym chlebem żyje człowiek, ale każdym słowem
pochodzącym z ust Bożych”, to znak, że wewnątrz porządku nie ma. I czas
stosowny, aby o taki porządek zadbać. Dlatego słyszymy: “Nawracajcie
się do Mnie całym swym sercem przez post, płacz, lament. Rozdzierajcie
jednak wasze serca, a nie szaty”. “Strzeżcie się, żebyście uczynków
pobożnych nie wykonywali przed ludźmi po to, by was widzieli, ale przed
Bogiem”. Z takim nastawieniem ducha chcemy teraz przystąpić do obrzędu
przyjęcia posypania tym popiołem, na znak, żeśmy Boży. AMEN.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz